Fredag 26 april

Recension: Enhärjarna - Svea Rikes Arv

Detta är Enhärjarnas första skiva sedan 1998, länge har vi saknat dessa rockande vikingar och äntligen är de åter igen här med den här nya skivan.

Skivan börjar med ett intro där sångaren utrycker sig på detta vis; ”Rasande och vild är vinden inatt, den piskar hårt kammarna vita, en sådan natt tar jag med ro, det vilda nordmännen seglar bara i smult vatten”. Det hela påminner väldigt mycket om Ultima Thules intro till Ragnarök som kan få både positiva och negativa reaktioner. Dels så känner man igen sig och får verkligen känslan av att vikingarockare är enade i musiken, men man kan samtidigt tycka att dom borde ha kunnat komma med något eget. Dock får den härliga stämningen ett plötsligt slut och skär sedan direkt in i den första låten som heter Asgård.

Asgård är även den lik början på Ultima Thules Ragnarök men går sedan ut i sin egen ton och man känner igen Enhärjarnas originella sound. Det är en tung taktfull låt som hyllar det gamla Asagård och vår bortglömda asatro. En mycket bra låt full av känslor vilket gör att man svävar iväg till de gångna tiderna.

Efter sången om Asgård kommer den härliga låten "Gryningssol" vars text handlar om en spelman från Svea bygd vars musik sprider magi. Den har också en underton om att om man spelar för sitt land blir man dömd, men att man ska vara stolt och hylla landet i sång och musik om man så vill. Som sagt en härlig låt som fyller en med stolta känslor.

Där ”Gryningssol” slutade tar sedan ”Mitt slott” efter, en lite lugnare men stark låt som handlar om att försvara sin boning och även sig själv och sitt sinne. Man skall försvara sig från dagens intrång och hjärntvätt. Mycket bra och värt att nämna igen, stark låt!
Sedan fortsätter skivan med låten ”Din själ”. Den handlar om att känna sig stolt över Sverige, om hur svenskarna måste vakna upp och våga hylla landet! Den uppmanar att inse sin ställning som svensk och våra band och om att fosterlandskärlek inte är något brott. Refrängen på den här låten fyller en med en sådan stark känsla att man måste skruva upp volymen och sjunga med. Detta är en av Enhärjarnas bästa låtar, helt klart!

Sjätte låten ”Rob Roy” är en hyllning till den skotska laglösa hjälten Rob Roy, texten är skriven av William Wordsworth, men musiken kommer från Enhärjarna. Den handlar som sagt om den gamla skotska hjälten Rob Roy som stred mot engelskmännen och stod upp för sitt land och sin skotska ätt.

Låt nummer sju fick titeln ”I vinden” och handlar om att man i Sverige idag inte får hylla sitt egna. Och om att dagens journalister riktar sitt hat i mot oss svenskar och förbjuder oss att hylla vårt egna, att man måste smyga för att inte hamna i den kalla vinden. Sedan kommer låten ”Brott och Straff”, en snabb rytmisk låt som handlar om dagens politiska styre, om hur löften ges men aldrig hålls. Om hur de likt hedar vallar oss som fårflocken. En låt som väcker många tankar.

På spår nio ligger låten ”Självförakt”. Den tar sin handling i faktumet att vi måste våga stå för vad vi är, våga hylla och älska och inte se ner på sig själv. En uppmaning att stå i mot självförakt och stå för den man är.
Sedan följes det upp av ”The rising of the moon”, som är den andra engelska låten på denna skiva, är en gammal irländsk folkvisa.

Sen kommer den låt som gett skivan sitt namn, ja det är dags för ”Svea Rikes Arv”. Likt titeln handlar texten naturligtvis om vårat svenska arv. Om rätten att hylla och vara stolta för vad som är vårat, om att ingen skall förbjuda oss vårat arv. Om att kämpa för vad man tror på utan våld och liknande medel.

Skivan närmar sig sitt slut och de två sista låtarna är i en liten mer oseriös form än dom tidigare, ”En riktig jävla supar visa” handlar just om hur gött det är att supa och släppa lös hämningarna. Detta är ingen låt som borde uppskattas eftersom budskapet inte är speciellt bra, inge vidare seriöst precis. Lägger man sedan till faktumet att det ibland låter som om smurfarna gästar bandet i denna låt kan man dra slutsatser om hur oseriös låten verkligen är, och så avslutar den fint med hur ”Börje” som gästar Thule på ”Nu grönskar det igen” berättar om hur han måste spy.

Och så slutligen har vi nått det sista spåret, låten ”Vaddå Sverige” som verkar vara ansträngd för att låta jävlig. En mycket oseriös och humoristisk låt som väcker många skratt men innehåller samtidigt ett mycket klart, rakt och sant budskap. Texten handlar om att när man älskar sitt land, lyssnar eller spelar nationellmusik genast stämplas som nazist. Med en del härliga kommentarer ger den en extra känsla och även om den inte håller sig på det seriösa stadiet som man vanligtvis är van att få höra så är den mycket bra.

Så sammanfattningsvis är Enhärjarnas nya skiva en klar höjdare som starkt rekommenderas till alla er vikingarockare där ute som är ute efter bra musik med kloka och sanningsfulla budskap.

Skriven av Löven & Fredd

Valid XHTML 1.0 Strict Valid CSS 2.1