Lördag 27 april

Recension: Frostfödd - Den Första Striden

Detta band har varit omtalat många gånger om det verkligen ska klassas som vikingarock eller ej. Det finns flera faktorer som lutar åt att de är allt för extrema för att inte höra hemma på vikingarocksscenen, som deras texter och det bolag de släppt sina skivor på, nämligen Midgård Records. Men för att direkt plocka ur en intervju med Frostfödd själva så säger de så här angående deras musik: "Våra låtar handlar om kampen för det goda och striden mot det onda”. Vi vill verka för ett ökat medvetande om vårt nordiska arv samtidigt som vi vill hylla hjältar av vårt folk". Alltså handlar deras låtar om det goda och det onda utan att välja någon sida, utan att man ska se deras låtar som sagor om just det goda och det onda som ofta är temat i gamla sagor. När frågan varför de släpper sina skivor på Midgård Records kom, så blev svaret lite kortfattat "Vi är inte så inskränkta så att vi dömer personer på grund av deras politiska åsikter”. ”Tvärtom, vi känner kommunister som vi tycker är oerhört trevliga som personer trots att vi avskyr deras åsikter. Midgård kör sitt egna race och det gillar vi".

Skivan inleds först med ett intro med ett härligt bakgrundsljud där det talas om legionen som är ett återkommande tema i deras låtar. Introt övergår sedan i låten "Blodets legion" och man märker redan nu att detta är något helt annorlunda än vad som tidigare skådats. Musiken är mycket hårdare och grövre än tidigare och med invecklade texter så letar sig detta band direkt till hjärtat.

Den andra låten heter "Bråvalla hed" och är en snabb låt med en klingande text. Texterna är väldigt svåra att tolka, men i denna låt speglas mycket av asatron vilket ger mer kraft till låten. Det är en mycket bra låt och man börjar nu komma in i denna helt nya stil som nog kommer slå igenom hårt.

Nästa låt "Skapad av frost Döpt av eld" inleds i ett härligt sound som man märker när sången kommer igång som är lite mer nedstämd än tidigare. Själva soundet på hela skivan är mycket mytologiskt och skapar en känsla av forntid och gamla tider. Denna låt hör till en av de bästa på hela skivan, med sin slagkraftiga refräng och härliga text om hur vi är födda ur frosten och döpta av elden.

Fjärde låten "Evigt mörker" drar igång i ett mäktigt tempo med hårda gitarrer och trummor. Den handlar om att man måste slåss för det man tror på och att det onda måste besegras, hör nog till en av de bästa låtarna på skivan.

"Majestätisk tystnad" är den femte låten som även den börjar hårt och grymt för att sedan gå över i en ännu hårdare sång. Den handlar om den tystnad som lägger sig över slagfältet när det väl är över, ännu en mycket bra låt som dessa grabbar åstadkommit.

Sjätte låten "Tre ringar av eld" börjar lite lugnare än de tidigare, men ändå fortfarande hårt och grymt. Med en snabb sång och text så slår den hårt ända in till hjärtat.

Nästa låt "Hlidskjals" är en mycket bra låt som gör att man måste ta och söka efter vad egentligen "Hlidskjals" är, detta är något som återkommer ofta i Frostfödds texter. För de använder många okända ord ifrån den nordiska mytologin och det är just för att folk ska få upp ögonen för vad det är och ta reda på mera om den nordiska mytologin som är så mytomspunnen.

"Född att härska" heter den åttonde låten som börjar lite lugnare än de tidigare låtarna men med en ännu hårdare röst än de tidigare låtarna. Men i refrängen så går tonarten ner lite och det låter helt underbart, det är så att man lätt drömmer sig bort till vikingarnas gamla kamper.

Den näst sista låten är "Frihetens källa" som är en riktigt grym och snabb låt om ljus, den källan som sägs vara friheten. En källa där vattnet porlar ifrån urbergets hällar och det är många som är på jakt efter att hitta den men ingen har hittills lyckats.

Skivan avslutas med den lugna låten "Det brinnande svärdet" som egentligen inte är lugn, men i jämförelse med de tidigare låtarna så är den det. Låten inleds med ett mystiskt droppande av vatten inne i ett berg låter det som, låt fantasin flöda. Denna låt gör en kanonavslutning på denna skiva som har hållit toppklass rakt igenom.

Detta band och skiva är till för dem som vill ha lite grövre och hårdare musik inom genren vikingarock. Låtarna är även en mycket bra start för den som vill leta sig längre in i den nordiska mytologin då det förekommer många okända och glömda ord och sägner ifrån nordens härliga historia.

Skriven av Löven

Valid XHTML 1.0 Strict Valid CSS 2.1