Torsdag 18 april

Recension:  Midgårds Söner – Sverige Vikingaland

Detta är då det första materialet som givits ut med Midgårds söner och det är en cd-singel, eller en mini-cd som man kan kalla den då det är hela fyra låtar på den.

Första låten heter ”Vikingatåg” och den handlar om vikingarnas härjningar. Den drar igång med en trumvirvel och sedan kommer elgitarrerna igång, låten går i ett bra tempo och med Nittons härliga undergroundröst så är detta en kanonlåt och en kanondebut för Midgårds Söner. ”Sverige vikingaland” är den andra låten och det är deras första låt som handlar om att kämpa för Sverige och fortsätta hålla historien vid liv, detta kom att bli ett återkommande tema i många av deras låtar. Detta är också en mycket bra låt med en härligt kämpande text.

De två återstående låtarna går på engelska och den tredje och näst sista är ”Violence” och den handlar om hur några blir anfallna bakifrån av ett gäng. De går sedan till mottack och får skulden för det hela, detta är en av de sämre låtarna på denna skiva, lite svårt att höra texten bitvis. Jag gillar bäst när låtarna är på svenska så den sista låten ”I wanna be me” är även den en av de sämre låtarna på skivan. Fast just denna låt har ändå en charm i sig och tilltalar mig på något sätt, rätt härlig och bra refräng. Den handlar om att själv få välja hur man vill leva sitt liv.

Som sista ord kan man säga att det är en mycket bra debut av detta band och tillägga kan man göra att Midgårds Söner bestod av både skinheads och punkare, två subkulturslag som annars inte brukar gå så bra ihop.

Skriven av Löven

Valid XHTML 1.0 Strict Valid CSS 2.1