Fredag 26 april

Recension: Ultima Thule – Lokes träta

Lokes träta är en singel med två låtar som enbart trycktes upp i 1020 numrerade exemplar speciellt för Kuggnäsfestivalen där den släpptes den 7 augusti 2004, och kunde fås signerad. Ca 200 singlar blev dock över och fanns några veckor efter festivalen att köpa på Ultima Thules webbshop, www.noshame.se om man var medlem, men dessa såldes slut väldigt snabbt.

Detta är en singel som kommer att bli mycket svår att få tag i, och kommer att bli en raritet som förmodligen kommer ha dyra priser när samlare väl får tag i den. Tyvärr är det många som inte tar vett till sig och låter bli att bränna av skivor, så just låtarna kommer nog säkerligen att finnas tillgängliga lite varstans.

I skrivande stund är detta det senaste från Ultima Thule, inför släppet på Kuggnäsfestivalen var det väldigt många som ställde sig den stora frågan hur det skulle låta, förväntningarna var ändå stora och många köpte buntvis med singlar. Ni som aldrig fick tag i skivan, och fick uppleva den ska snart få ett svar på hur den låter.

Första låten, ”Lokes träta” inleds med ett lugnt gitarrspel, och med att Janne inleder med några ord. Därefter drar det igång med ett punkigt stuk, i denna låt är det lite för mycket mainstream-stil i musiken, det är ett tungt, segt och grovt punksound som man kan likna med vissa låtar på radio, så det ger inget plus. Däremot så är texten lika välskriven som Ultima Thules tidigare texter.

Den andra låten, ”Valkyrjor visar vägen”, låter däremot mycket bättre. Här känner man igen Ultima Thules klassiska stil lite mer. Det är en lugn och smårockig låt i bra tempo som låter riktigt bra, med en välskriven text. Därför måste man säga att Ultima Thule är tillbaka med ännu större kraft än tidigare, den håller samma goda kvalité som de tidigare låtarna som grabbarna har gjort, men i en modernare tappning.

Många blev till en början besvikna att man inte kände igen gamla goda Thule i denna singel, som inte liknar något tidigare. Men man måste säga att den håller samma goda kvalité som de tidigare skivorna, och låter riktigt bra när man har lyssnat på den några gånger. En slutsats man kan dra är att singeln låter bättre ju mer man lyssnar på den. Det är ett helt nytt sound som grabbarna har kommit med, och det kan vara lite svårt att identifiera soundet med Ultima Thule direkt om man har lyssnat mycket på de tidigare skivorna, så det handlar om att man måste vänja sig med soundet, som just i den andra låten låter mycket bra.

Skriven av Fredd

Valid XHTML 1.0 Strict Valid CSS 2.1