Fredag 19 april

Recension: Ultima Thule – Skinhead

Denna skiva släpptes på Dim Records -96, den släpptes på både cd-singel och på 7"vinyl, men live-låtarna finns endast på cd-singeln.

Skivan drar igång med låten "Skinhead" som är fruktansvärt bra och det är svårt att låta bli att sjunga med. För den som är skinnskalle så är det en väldigt sorglig låt, men som samtidigt är väldigt stärkande på något sätt och det är mycket känslor med i bilden. Varför gör Thule en låt om dessa ”hemska” personer, jo för att det är en del av deras uppväxt. Skinheads är en ungdomskultur som sträcker sig långt tillbaks, innan politiken tog tag i en del.

"Poetry in motion" kommer sedan och det är en cover på en gammal klassiker, en härligt svängig låt som för tankarna tillbaks några årtionden.

Sedan kommer den väldigt okända och underskattade cover låten "Du har gjort min gråa värld till guld igen". Det är en svängig och skön låt som endast finns på denna skiva vilket är synd, då det är väldigt svårt att få tag på denna skiva.

Nu är singel vinylen slut, men för de som har cd-singeln återstår tre live låtar och den första är "Ragnarök" från -94. Denna låt har nog förmodligen alla hört som lyssnar på vikingarock, det är en av de första klassiska Thule låtarna som gjordes och det är en av Thules bästa. Det är roligt att få höra några live-låtar ifrån en svensk spelning då det annars bara finns att höra på skivan "Live in Dresden" som är inspelad i Tyskland.

Den andra live-låten är också ifrån -94 och denna gång, "Poltava", som även den är en av Thules bästa och handlar om nederlaget vid Poltava. Låten inleds med härliga trummor medan Janne berättar lite krigshistoria runt själva slaget. Det är ett väldigt mäktigt tal han håller i denna låt innan låten drar igång och som alltid framförs den näst intill perfekt.

Sista låten är "Psycho killer" och är från -92, detta är bland det första de spelade in vilket ger en nostalgitripp tillbaka till de tidiga åren med Thule. Låten handlar om en sjuk mördare och låten har kultstämpel på sig då det var denna låt som lade grunden till senare tids Ultima Thule.

Skivan är riktigt skön att lyssna på, då det endast är outgivna låtar med och de tre live låtarna är riktigt roligt att lyssna på, som ett komplement till "Live in Dresden" som kom ut året efter denna skiva.

Skriven av Löven

Valid XHTML 1.0 Strict Valid CSS 2.1